top of page
proturkka

Miksi en opi bodyswingiä? - Voisiko syy löytyä opetuksesta?

Päivitetty: 29. elok.

Kun katsot hyviä pelaajia, heidän swinginsä näyttävät niin helpoilta, rennoilta ja luonnollisilta. On helppo olettaa, että he ovat vain notkeita ja urheilullisia, tai että kaikki on heille vain niin  helppoa, koska he ovat harjoitelleet niin paljon lapsesta asti.




Miksi aikuisina golfin aloittaneiden on usein niin vaikeaa oppia noin ”helpolta” näyttävä swing? Onko motoriset kyvyt hävinneet, emmekö pysty enää matkimaan, jäljittelemään ja ”synkkaamaan”? Olemmeko liian jäykkiä ja kömpelöitä, vai onko entiset, aiemmin opitut ”väärät” liikemallit esteenä uuden oppimisessa?

Vai voisivatko saadut opetukselliset menetelmät ja opettajan ammattitaito liittyä jotenkin svingin oppimisen vaikeuteen?


Kuten hyvin tiedämme, swing on pääosin eteenpäin suuntautuva liike. Se on myös sarja liikkeitä, kineettinen liikeketju, jossa keho, kehon osat ja maila liikkuvat tietyssä järjestyksessä. Tarkoituksena ja tavoitteena osua palloon kohtaisen puhtaasti, saada pallo lentämään tarkasti kohteeseen ja tarvittaessa pitkälle. Lisäksi tavoitteena on saada swingistä vakaa, rento ja samalla toistettava. 





Miten siis opetamme ja valmennamme tätä "kiteytettyä yhtälöä" niille, jotka aloittavat golfin pelaamisen aikuisina? Miten he voivat oppia ja saavuttaa suorituksen, jossa osutaan palloon kohtalaisen hyvällä tarkkuudella, pallo lentää sinne minne he haluavat ja se saadaan lentämään tarvittaessa riittävän pitkälle? Ja tavalla, joka tekee swingistä enemmän tai vähemmän johdonmukaisen, rennon, luonnollisen  ja toistettavan?





"Päätelmäni ja kirjoitukseni opettamisesta, valmentamisesta ja oppimisesta  ovat saaneet vahvistusta ja tukea valmennuksessani käyneiden, kokeneiden pelaajien kommenteista, jotka ovat käyneet useiden eri opettajien opetuksessa"  


Äkkiseltään voisi ajatella, että hyvän, oikean ja toimivan swingin kehittämiseksi pelaajan pitäisi tietää kaikki swingin pienimmätkin yksityiskohdat ja tietää miten niiden pitää mennä ja olla swingin eri vaiheissa. Hänen tulisi olla myös kohtalaisen tietoinen omista virheistään ja puutteistaan, ennen kuin hän voi alkaa oppimaan oikeita ja uusia asioita, liikkeitä ja swingiin liittyvää liikesarjaa.


Onko asia näin? Pitääkö tietää ennakkoon ihan pienimmätkin swingiin liittyvät yksityiskohdat ja muuttujat?  Pitääkö tiedostaa omat puutteet ja mahdolliset virheet? 

Vaikka harrastuksen alkuvaiheessa on hyvä tiedostaa, mitä yksityiskohtia, periaatteita ja lainalaisuuksia hyvään ja oikeaoppiseen svingiin kuuluu, on täysin eri asia, mitä ja miten sitä opetetaan käytännön opetuksessa ja valmennuksessa.


Käytännön valmennuksen ensisijaisena tehtävänä on opettaa käytännön taitoja ja hyvä, tai ainakin kohtuullisen oikeaoppinen swing-tekniikka, vartaloswing, jotta oppilas voi pelata hyvin, sujuvasti, saada tarkkoja osumia, suoria ja pitkiä lyöntejä ja nauttia pelaamisesta.


Pelaajan ei useinkaan tarvitse tulla tietoiseksi kaikista  pienistä asioista, muuttujista, omista puutteistaan ja opettajan omista mieltymyksistä. Päinvastoin, liiallinen tieto voi pahimmillaan estää hyvän vartaloswingin oppimisen ja haitata pelaamista huomattavasti. 


Käytännön valmennusta aloitettaessa on ensin hyvä lähteä siitä, että swing on pääosin eteenpäin kulkeva liikesarja, jota vartalo johtaa, ja jota tulisi opettaa liikkeenopetuksen ja myös yleisen urheiluvalmennuksen yleisiä periaatteita ja menetelmiä käyttäen. 


Toisin sanoen swingiä ei tulisi opettaa ensisijaisesti pilkkomalla se ensin pienempiin osiin, vaan keskittymällä pikemminkin suurempiin osakokonaisuuksiin, vartalontoimintaan ja kokonaissuorituksen hahmottamiseen.


Vasta kun suuremmat kohteet ja toiminnot, kehon toiminta, vartalon liikerata ja vartalon kautta mailaan välittyvä voimantuotto ovat enemmän tai vähemmän hallinnassa, voidaan yksittäisiä pienempiä kohtia säätää tarpeen mukaan swingin tarkentamiseksi ja tehostamiseksi. ( tyvestä latvaan - näe metsä puilta) 


  1. Liikkeitä opitaan ensisijaisesti jäljittelemällä, matkimalla ja tuntemalla. Opettajien on siis näytettävä usein ja kohtuullisen paljon, monista näyttösuunnista, selkeitä ja oikeita mallisuorituksia ja pyydettävä oppilaita keskittymään tarkasti näihin näyttöihin. 

  2. Opettajan tulee myös avustaa kädestä pitäen paljon, jotta tunne oikeasta liikkeestä tai liikkeen osasta välittyisi oppilaalle. 

  3. Opettajan ei siis pitäisi pyytää oppilaita miettimään "staattisen ja pysähtyneen” swingkuvaan liittyviä yksittäisiä yksityiskohtia, vaan keskeisimmät yksityiskohdat paljastuvat, tunnistetaan, hahmottuvat  ja näkyvät valmentajan tekemässä live malliliikkeessä jota oppilas matkii tai tuntee. (vrt. aivoissa sijaitsevat peilisolut)

  4. Opettajan  on puhuttava vähän, ja jos puhutaan, sen  on oltava selkeää ja ymmärrettävää ja sen on tuettava erityisesti näytettävää, tai tehtävänä olevaa liikettä, ei niinkään liikkeen sisällä olevaa yksittäistä yksityiskohtaa, tai mahdollista virhettä.  



KITEYTYS: Koska vartaloswing on liikeketju, sarja liikkeitä, jossa jokaisen osan on toimittava suunnilleen oikeassa järjestyksessä ja tavalla, bodyswing-tekniikan oppiminen edellyttää askel askeleelta etenevää ja ohjelmoitua kehitysohjelmaa, jossa vartalon liikkeet, liikeradat, ja painonsiirtokierto opitaan tietyssä järjestyksessä ja edetään askel askeleelta kohti toimivaa kokonaisuutta.


Kyse ei siis ole yhden asian tai yksittäisten yksityiskohtien oppimisesta, tai käsien ranteiden ja gripin säätämisestä tai korjaamisesta, kuten usein kuulee opetuksissa tehtävän.


Vaikeinta liikkeen oppimisen opetusmenetelmissä on niiden "luotettavuus ja uskottavuus".

Pelaajien on vaikea ymmärtää, että liikkeen opetusmenetelmät, fyysisen kehityksen menetelmät ja urheiluvalmennuksen menetelmät ovat niin erilaisia kuin mitä ja miten heille on aiemmin opetettu. On vaikea uskoa, että "näennäisesti" yksinkertaisilla menetelmillä voidaan opettaa niin vaikeaksi kuvattua ja äärimmäisen tarkkaa suoritusta.


JOHTOPÄÄTÖS: Oppimisprosessin onnistuminen riippuu valmentajan pedagogisista tiedoista ja taidoista, liikkeen -ja liikunnan valmennuksen perusperiaatteiden osaamisesta, sekä hänen kyvystään antaa esimerkillisiä, selkeitä ja ymmärrettäviä demonstraatioita. Osata rakentaa ohjelmoitu swingin kehitysohjelma ja hallita yleistä opettamiseen liittyvää pedagogiaa ja didaktiikkaa, opetusoppia.


Swingin analysointi- ja tekniikan teorian esitelmöinnin osaaminen ovat vähemmän tärkeitä.


Loppuun: Ymmärrän hyvin, että nykypäivänä on  tarjolla analysaattoreita, huipputarkkoja tutkia ja mitä tahansa muita laitteita, joita markkinoidaan oppimisen apuvälineinä ja mahdollistajana ja että ne ovat jopa oppimisen kannalta välttämättömiä.


Kun jopa maailman huippupelaajat näyttävät käyttävän Trackmania jokaisella harjoituskerralla (vrt. kaupallinen yhteistyö - komissio), ei ole ihme, että ikivanhat oppimismenetelmät ja oppilaan oman oppimiskyvyn lisäämiseen liittyvät asiat unohtuvat ja jäävät jalkoihin. 


On hyvä muistaa,  että vaikka kehitys kehittyy, on ihminen liikkeen oppimisen kannalta aika lailla sama kuin se on ollut tuhansia vuosia sitten. -matki, toista ja tunne!


Terveisin,

Turkka Stenlund, PGA Pro, LO, PO, GVT





Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.


Tutustu myös harjoitevideoihin  

ja muihin blogeihin  


Katso tulevat Bodyswingkurssit 










Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page