”Ei riitä, että osaat tekniikan yksittäisiä kohtia. Tärkeää on se, miten nämä keskeiset yksityiskohdat, jotka usein jo osaat , saadaan toimimaan swingin liikeketjussa oikeaan aikaan ja järjestyksessä ”
Sulavia ja hyvärytmisiä swingejä verrataan usein tanssiin. Se antaa tunteen, että kaikki tapahtuu spontaanisti, ilman ponnisteluja ja pakottamatta mitään.
Swingin tempo ja rytmit vaihtelevat hyvillä pelaajilla paljon. Jos vaikka katsoo Jon Rahmin swingiä, niin tohtisin sanoa, että siitä on tanssin sulavuus kaukana. Yksinkertainen, nopeahko ja tasaiselta näyttävä rytmi antaa tämän vaikutelman. Toki on hyvä muistaa, että kyseinen herra on ollut maailmanlistan nro 1 ja että swingata voi oikein hyvin rock & rollin, tai hitaan valssin tahtiin. Tärkeintä kuitenkin on, että keho, käsivarret ja maila kulkevat oikeassa järjestyksessä ja tietynlaisessa "synkronissa"
Kun alamme tarkastella tarkemmin swingin temmon kestoa (n. 1.5 sekuntia) ja siihen sisältyvää rytmiä, on hyvä muistaa, että jos tekniikka ja sen neljä pääkomponenttia - kehon toiminta, liikerata, ranne/kyynärpää/vipujärjestelmä ja käsivarret - eivät toimi kuten pitäisi, temmon ja rytmin välistä johdonmukaisuutta on lähes mahdotonta vakioida.
Monilla hyvillä pelaajilla näyttää olevan kovin erilaiset swingit. Joillakin on laajempi ja pidempi takaheilahdus, toisilla on erilainen loppuasento jne., mutta jos analysoidaan suorituksen keskeisiä vaiheita - juuri ennen osumaa, osumahetkellä ja välittömästi sen jälkeen - liikkeet, asennot ja liikeradat ovat jokseenkin samat. Näitä kohtia kutsutaan usein joko perusteiksi tai lainalaisuuksiksi.
_________________________________________________________________________________
Elikkä ensin harjoitellaan tärkeimmät ja keskeisimmät tekniikan ”palikat” kuntoon ja kohtuu vakioiksi ja sitten suorituksen tempoa ja rytmiikkaa tarkastelemaan ja opettelemaan se sellaiseksi, että swing rytmittyy temmon sisällä niin, että ne ”palikat”, keho, kehon osat ja maila voivat kulkea ajallisesti oikein ja oikeassa järjestyksessä, liikeketjussa.
__________________________________________________________________________________
Omissa vartaloswing valmennuksissamme oikeat ja tärkeimmät tekniset yksityiskohdat voidaan oppia kohtuullisen lyhyessä ajassa, mutta niiden yksityiskohtien yhdistäminen ja integrointi toimivaksi kokonaisuudeksi on joskus hieman haasteellista.
Monille pelaajille on ehkä yllättävä tieto, että suurin osa klubipelaajista pelaa käsiswingillä. Käsisvingissä downswing aloitetaan käsivarsien ja mailan alasvedolla, kun taas vartalosvingissä downswing alkaa rauhallisella vartalon, hartioiden, kyljen ja lantion eteenpäin ja samalla vasemmalle suuntautuvalla "painonsiirto" kierrolla.
Väärä rytmitys tuottaa virheitä swingiin!
Jos downswing aloitetaan käsien nopealla, alaspäin suuntautuvalla liikkeellelähdöllä, vartalo ei pysty, eikä ehdi johtamaan liikettä ja vartalo tekee automaattisesti vastaliikkeen ja pysähtyy, mikä taasen aiheuttaa useita muita pahoja ongelmia, muun muassa ranne- kyynärkulman liian aikaisen aukeamisen ja hajoamisen, osumahetkellä koukkuun menevät käsivarret ja ranteet, ja lyöntilinjasta pois menevän mailan radan jne.
Mikäli tätä käsillä lyömisen tapaa on tehnyt pitempään, vartaloswingin tempoa ja rytmiikkaa ei tietenkään ihan helposti saa haltuun, varsinkaan paineisessa olotilassa, stressaantuneena ja pelin paineissa.
________________________________________________________________________________
Kun lähdemme liikkeelle tilanteesta, jossa tekniset peruselementit ovat enemmän tai vähemmän hallussa ja vakioitu, miten tempoa pitäisi harjoitella? Voiko rytmiä ja tempoa edes harjoitella? Liittyvätkö ne kiinteästi ja pysyvästi omaan temperamenttiin, persoonallisuuteen, tapaan puhua, liikkua ja käyttäytyä?
Onko meillä kaikilla oma ”sisäinen kello”, joka määrittää myös swingin temmon ja rytmin? Tätä ”sisäistä kelloa” ja sen rytmiä on kohtaisen vaikea muuttaa - ja usein sen muuttamisen yrittäminen aiheuttaa enemmän ongelmia kuin hyötyä.
Swingliikkeen rytmiä voi kuitenkin harjoitella ja oppia, jotta swingistä tulisi ajoitukseltaan parempi ja toimivampi. Ajatuksena on liittää swingiä synkronoiva rytmi tempoon, joka sopii temperamenttiisi ja ”sisäiseen kelloosi”.
Olette ehkä kuulleet puolihävyttömän vitsin jonka päätähtinä on Adam ja Amsterdam. En nyt sitä kehtaa tässä kertoa, mutta sanalla Amsterdam on ollut erittäin merkittävä rooli swingin rytmin opettelussa. Amsterdamista tulee toki paljon muutakin mieleen, opiskeluaikoina viikon leiri Papendalin Sport Centerissa ja pelit sen vieressä sijaitsevalla golfkentällä.
________________________________________________________________________________
Rytmiharjoittelun avainsana on siis Amsterdam, joka pitäisi linkittää swingliikkeeseen! Miten sanasta saadaan esiin rytmi: Amster——- dam.
Katso lisää Fred Couplesin loistavasta rytmistä ja swingistä (kollaasi) https://fb.watch/pPd6nhaDg1/?
Viiveen aikana aloitetaan painonsiirtokierto
Sanan AMSTER aikana tehdään rauhallinen ja viipyilevä taaksekierto, sitten tulee viive, pitkä viiva, suunnanvaihdon hetki, jonka aikana aloitetaan rauhallinen kehon lyöntisuuntaan ja vasemmalle suuntautuva painonsiirtokierto. Sanalla DAM maila osuu palloon. Kuulostaako yksinkertaiselta? - Voin kertoa, että useimmilla tuo viive, pitkä viiva jää aluksi tekemättä ja rytmisanasta tulee enemmänkin Adam.
Eli, suunnanvaihdon viive on kriittinen vaihe rytmisesti oikein toimivassa swingissä
Rytmiharjoittelua voi tehdä esimerkiksi niin, että asettaa viisi, tai kuusi palloa riviin, lähelle toisiaan ja niitä lyödään peräkkäin lyhyellä ”miettimistauolla” Näin pystyy keskittymään paremmin rytmiin ja siihen mikä ja miten aloittaa downswingin, eikä asettuminen, osuman mietiskely ym. häiritse rytmiin ja painonsiirtoon keskittymistä.
Harjoitetta tehdään aluksi puoliswingillä ja vähitellen pidentämällä taaksekiertoa. Jossain kohtaa huomaat koska swing rytmittyy sinulle hyvin ja swing alkaa toimimaan oikein.
2. Tee yksi, tai kaksi ”täydellistä” harjoitusswingiä pallon välittömässä läheisyydessä ja yritä toistaa harkkaswing pallolla 5sek aikana. Keskity swingin rytmiin!
Tähän kohtaan on vielä mainittava yleinen rentous ja etenkin otekovuus, puristus mailasta. Yleensä puristus mailasta lisääntyy kun lähdetään downswingiin ja kohti osumaa. Pyri siihen, että ”puristus” pysyy koko swingin aikana samanlaisena. Enemmänkin rentona, eikä puristavana. Nämä asiat vaikuttavat suuresti rytmiin ja monesti kaikkeen muuhunkin toimintaan, vaikka ei ihan heti uskoisi.
Loppuun: Jos rytmi on väärä, tai vaihtelee kovasti niin toiminnat menevät väärässä järjestyksessä. Kun harjoittelet, keskity yhdistämään oikea rytmi ja tempo. Sitä kautta poistuvat monet lyönnissä olleet virheet.
Terveisin,
Turkka Stenlund PGA Pro, LO, GVT
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.
Comments