On joskus mukavaa muistella vanhoja opetuskokemuksia, varsinkin kun ne jotenkin haastavat vanhoja uskomuksia ja juurtuneita käytäntöjä, jotka liittyvät hyvän swing- tekniikan oppimiseen.
Useinhan on tapana, että Green Card- kurssilla, ja aika monesti myös jatko-opetuksessa opettajat puhuvat kohtaisen paljon swingiin liittyvistä yksityiskohdista ja monista muistakin eri toiminnoista. Pidetään ehkä pidempi luento, tai ainakin lyhyempiä tietoiskuja swingin teoriasta, perusteista, periaatteista ja pallon lentoon liittyvistä laeista. Monet pelaajat lukevat vielä sen lisäksi erilaisia ohjekirjoja, blogeja ja katsovat enemmän tai vähemmän selkeästi selostettuja videoita.
Vaikka suurin osa kuullusta ja luetusta on monille harrastajille todennäköisesti kohtuullisen ymmärrettävää, tulee väkisinkin mieleen, onko niistä esittelyistä ja selittelyistä sittenkään niin paljon hyötyä käytännön oppimisessa, kuin mitä me opettajat luullaan, tai halutaan uskoa?
Erään ikiaikaisen perinteen mukaan, (Zen filosofia) käyttäytymisellä, tässä tapauksessa selkeät ja ymmärrettävät mallinäytöt voivat johtaa oppilaan oppimiseen ja oivaltamiseen huomattavasti paremmin kuin sanalliset selitykset.
Sitten siihen opetukseen, josta halusin kertoa.
Tunnille osallistui naispelaaja joka oli kotoisin Japanista. Suomen kielen taitoa hänellä ei vielä ollut, eikä englanniksi opettaminen ollut oikeastaan mahdollista. Tiedustelin, oliko hän koskaan perehtynyt tekniikan teoriaan, lukenut kirjallisia ohjeita ,tai kuulut joistakin tekniikkaan liittyvistä toiminnoista. Hän sanoi, ettei tiedä tekniikasta mitään, mutta oli nähnyt fase bookissa, instagramissa ja YouTube videoilla hyvien pelaajien swingejä ja sellaisen hän ehdottomasti haluaisi oppia.
Päädyimme siihen, että hän ottaa 3 x 1.5 tunnin valmennuspaketin ja minä ohjaan häntä pelkästään sanattomalla ”body language” menetelmällä. Opettelimme swingiä kehittämäni kehitysohjelman mukaisesti, joka sisältää 6 erilaista pääharjoitetta, harjoittelun ohjelmoinnin ja perusperiaatteen; pienestä isoon, hitaasta nopeaan.
Ensimmäisellä treenisessiolla näytin runsaasti mallisuorituksia ja suorituksen osia monista eri näyttösuunnista. Tapailimme yhdessä joitain keskeisiä liikkeitä, pääosin ilman palloa, mutta myös pallon kanssa lyhyen teen päältä. Laiton hänet siis matkimaan ja jäljittelemään omaa tekemistäni ja loin hänelle oikeiden tuntemusten lisäksi myös selkeitä mielikuvia swingistä.
Kehitysohjelma lähtee liikkeelle yleensä saattoharjoitteella, edeten sitten ranne-kyynärkulma harjoitteisiin ja vetoharjoitteeseen. Laitan malliksi ensimmäiset vaiheet ohjelmasta.
Toisella kerralla lähdimme sitten jo vähän tarkempaan toimintaan, edeten 1/4 osa swingistä puoliswingiin. Keskittyen eniten downswingin starttiin, lantionkierron toimintaan, ja yleensäkin vartalonkiertoon, sen avaamiseen osumaan, osuma- asentoon, sekä kehon , käsivarsien ja mailan kiertämiseen loppuasentoon asti.
Opetukseen lisättiin matkimisen rinnalle paljon käsin avustamista. Kaikki harjoittelu tehtiin avatusta alkuasennosta.
Kolmannella kerralla kierryttiin jo täyteen hackswingiin, viritykseen sekä kehon ja mailan itsenäisesti tapahtuviin vapautuksiin. Ennen sitä harjoittelimme vielä lantiontoimintaa ja kehonkiertoja, ranne- kyynärkulman alas, - ja eteen vetoa, mailan laukaisua, sekä vartalon, käsivarsien ja mailan loppuun asti kiertymistä.
Haluan painottaa, että kehitysohjelmalla, harjoitejärjestyksellä, harjoittelun ohjelmoinnilla ja mallisuoritusten näyttösuunnilla ja näyttöjen selkeydellä on keskeinen rooli oppimisen onnistumisessa. On suuri merkitys, mistä asioista ja toiminnoista aloitetaan ja miten harjoittelussa edetään kohti kokonaisuutta.
Lopputulos oli tyrmäävän hyvä. Kun kuvasimme swingejä videolle, olivat ne lähes aina periaatteeltaan ja voimantuotoltaan bodyswingejä. Painonsiirto ja ranne- kyynärkulman veto ja ”jyrkkyys” eivät olleet vielä tässä kohtaa kiitettäviä, mutta kaiken kaikkiaan kokonaisuus oli erinomainen.
Ja tämä saavutettiin yksinkertaisesti vain jäljittelemällä ja matkimalla opettajaa. Tottakai juttelimme jotain muita juttuja, mutta ne eivät liittyneet golfiin, eikä swingiin.
Terveisin,
Turkka Stenlund
PGA Pro, LO, GVT
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.
Lisää tietoa ja tarkempi CV valmentajasta
Tutustu myös harjoitevideoihin
Comments