Olen päässyt opettamaan ja ohjaamaan myös lukuisia lapsia ja nuoria. Nuorena valmentajana innoissani yritin kertoa heille teorioita ja kaiken maailman lainalaisuuksia, mitä olin valmentajakoulutuksessa saanut opiskella.
Pitäähän ne nyt kertoa kaikille, eiväthän oppilaat muuten voi mitään oppia. Kaikki tieto ulos vaan. Menestys oli huono, ketään ei kiinnostanut. Ja, jos kiinnosti, kehitys näytti kuitenkin pian pysähtyvän. Swingistä tuli aika kankean ja jännittyneen näköistä.
Matkimisen kautta hyvään bodyswingiin?
Aloin kokeilla toista tapaa eli leikkimään matkimisleikkiä, joka oli rytmiharjoitus. 10 palloa riviin ja samalla rytmillä kulkien koko pallosarja. Yks—- ja kaks. Amster—-dam! YES! Homma alkoi toimia. Sormet rennoksi, näe osuma, kengännumero, napa taivaaseen, anna mennä, päästä maila! Loppuun asti! Kysyin Paavolta, mitä opit? Mitä näit? Hän vastasi: ” Näin sellaisen "aaltoliikkeen, vempautuksen", kun ope swingasi”. Aha, asia selvä. Olin ottanut videolle Paavon swingin rytmileikissä, joka oli teknisesti lähes täydellinen suoritus eli hyvä Bodyswing!
Voiko aikuinen oppia tästä mitään? Mehän olemme erilaisempia kuin lapset, emme siis voi oppia samalla tavalla? Vai voimmeko sittenkin?
Mutta. Voimme kuitenkin oppia aika paljon edellisestä kuvauksesta. Jos tavoitteena on oppia rento, toistettava ja sujuva vartalojohtoinen swing sekä kohtuullisen suoraan lentävä pallo. Ensin pitäisi ymmärtää, että swing ei ole lyönti, vaan enemmänkin mailan heilahdus, vapautus palloon. Toiseksi, että vartalonkierron tehtävänä on vauhdittaa vapaaksi päästettyjä käsivarsia ja mailaa. Mitä nopeammin vartalo kiertyy ennen osumaa, sitä nopeammaksi maila ja käsivarret tulevat.
Aikuisena aloittaneet tarvitsevat oman opetusmetodinsa!
Aikuisilla kun on monenlaisia rajoitteita ja puutteita. Tasapaino, elastisuus, liikkuvuus, kehonhallinta, motoriikka ja matkimisen kyky ovat usein heikommalla tasolla kuin pihapelejä harrastaneilla aktiivisilla lapsilla.
Olemme enemmän tai vähemmän jäykkiä ja kehomme on täynnä erilaisia ”vanhoja” liikemalleja ja mielikuvia jotka tarvitsevat matkimistyyppisen opettelumetodin rinnalle poisoppimiseen liittyvät toimenpiteet, kuten esim.kädestä pitäen avustamisen, kehittelyharjoitteet osa-alueittain, videoinnit jne.
Katso aikuispelaajille suunnattu opetusmetodi :https://www.bodyswing.fi/post/bodyswingin-opetus-oppimismetodi
Swing eli ”keinu” on sitä, että mailaan tulee vauhtia, kun sen annetaan vaan mennä. Se siis päästetään. Rennoilla sormilla. Mailan omalla painolla. Eihän hellällä otteella pystykään lyömään. Toinen tärkeä asia on rytmi ja tempo. Yks (maila taakse) —— ja kaks (osuma). Pitkän viivan kohdalla vartalo aloittaa kierron lyöntisuuntaan. Fred Couple. Amster —— Dam! Sama juttu.
Tärkeintä on, että lantiolla ja keskivartalolla ja hartioilla on aikaa kiertyä ja avautua lyöntisuuntaan ennen kuin maila heilahtaa osumaan.
Kun vartalo on kiertynyt, avautunut, mennyt pois tieltä ennen osumahetkeä, voimme päästää mailan ja käsivarret vapaaksi lyöntiradalla, kauniisti ja pitkälle saattoon. Perussuoritus on valmis!
On selvää, että jos haluamme tehostaa kehon toimintaa, saada lisää nopeutta mailaan, tehoa osumaan ja tarkkuutta jne., on asiallista tarkistaa tietyt tekniset ydin kohdat toiminnassa ja mahdollisesti kehittää ja säätää niitä. Mutta isossa kuvassa riittää, että saamme vartalon kiertymään ennen osumaa, päästämme mailan vapaaksi ja näemme osuman. Rennoilla sormilla ja rennolla asenteella.
Katso vielä Fredin swing. Siis hyvin yksinkertaista!
Terveisin,
PGA Pro, LO Turkka Stenlund
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana. Lisää tietoa ja tarkempi CV valmentajasta
Comentarios