”Koska kehotietoisuus näyttää ainakin lukemieni julkaisujen perusteella olevan kovin monimutkainen, filosofinen ja jopa uskonnollinen aihe, käsittelen tätä kiehtovaa aihetta käytännön swing-valmennuksen, oppilaideni ja oman kokemukseni kautta”
Syy siihen, miksi kirjoitan tästä aiheesta, on puhtaasti se, että näitä oppimisen kannalta niin tärkeitä asioita ei mielestäni vieläkään käsitellä riittävästi swingtekniikan oppimisen ja opettelun yhteydessä. Monissa lajeissa, jotka perustuvat rytmiin, ajoitukseen ja liikeketjuihin, kuten keihäänheitossa, kiekonheitossa tai vaikkapa tanssissa tilanne on aivan toinen.
Toivon, että nämä käytännönläheiset ohjeet motivoivat ja auttavat pelaajia kehittämään itseään ja omaa osaamistaan.
Tämä aihe on tietysti tärkeä myös minulle valmentajana. Esimerkiksi pitääkseni mallisuoritukset-näytöt ja eri harjoitteiden osaaminen- ja niiden eri variaatiot hyvällä tasolla ja jatkuvasti hallinnassa on tiedostettava- ja tunnistettava miten oma keho toimii.
Eli tietää, miltä malli näyttää oppilaan mielestä ja näyttääkö se oikealta vai ei- ja miltä sen oppilaan silmissä pitäisi näyttää. - oppilaan oppiminen perustuu pitkälti opettajan näyttöjen jäljittelyyn, matkimiseen.
On myös opittava katsomaan tarkasti oppilaan suoritusta, vertaamaan sitä oikeaan, havaitsemaan nopeasti syy-seuraussuhteet ja antamaan lyhyessä ajassa oikeat ohjeet. Pitää omata hyvin selkeä ajatusmalli-mielikuva swingin toiminnasta. Jouduin siis jo silloin aikoinaan oppimaan - ja edelleenkin paljon ylläpitämään ja harjoittelemaan kehotietoisuutta ja sen yhteydessä tapahtuvaa ”sisäistä” mentaaliharjoittelua.
-
Kun aletaan oppia oikeaa swingtekniikkaa , pelaaja joutuu väistämättä muutosprosessiin. Tämä tarkoittaa sitä, että uusia toimintoja on opittava ja vanhoja toimintoja on "purettava”.
Mistä voisi aloittaa? Pitääkö pelaajien tulla ensin tietoiseksi siitä, mitä heidän swingissä tapahtuu ja alkavatko he vasta sitten tulla tietoisiksi siitä, mitä uusi liike tekee ja miltä se tuntuu heidän kehossaan ja kehonosissaan?
Onko vanhan tekemisen tiedostaminen ja sen tarkasteleminen tärkeää uuden oppimisen kannalta? Minusta ainakin vaikuttaisi siltä, että on.
Rohkenen väittää, että vain harva pelaaja tunnistaa ja on tietoinen siitä, miten hänen swinginsä oikeasti toimii. Miten hän on ennen osumaa, osumahetkellä, minne hänen kehonsa ja kätensä menevät osuman jälkeen jne.
Esimerkkejä valmennuksesta:
Kun pelaajia videoidaan ja analysoidaan, seuraa monille pelaajille suuri yllätys ja toisille pettymys.
"Ei voi olla todellista, näyttääkö se tuolta, minusta tuntui kuin olisin tehnyt jotain aivan muuta” ”Miksi ihmeessä tuo taakse vienti on niin pitkä, luulin, että tein paljon lyhyemmän"
”Olin aivan varma, että kiersin lantiota osumassa, eihän se kääntynyt yhtään” "Tuohan näyttää ihan swingiltä" "Musta tuntui, että kaadun eteenpäin, mutta tuohan näyttää ihan oikealta swingiltä"
On ällistyttävää miten vaikeaa on tunnistaa ja tiedostaa omaa toimintaa swingin aikana
”Kehonkuvan muuttuminen vaatii ihmiseltä sitä, että hän tulee tietoiseksi omasta kehostaan, toimintatavoistaan, ajattelumalleistaan ja siitä, miten hän käyttää kehoaan.
________________________________________________________________________________
Tähän kohtaan haluan tuoda esille sen, että ei riitä, että vain katselet itseäsi videolta. On paljon tehokkaampaa seisoa pelin edessä ”nähdä” itsensä livenä ja ”ulkopuolisena” suorittajana, peilata omaa kuvaansa -ja samalla rauhassa tutkien ja tunnistellen tehdä niitä oikeaan mielikuvaan perustuvia toimintoja. Se on todellista kehotietoisuuden kehittämistä.
———————————————————————————————————————-
”Kehonkuvan muuttuminen vaatii ihmiseltä sitä, että hän tulee tietoiseksi omasta kehostaan, toimintatavoistaan, ajattelumalleistaan ja siitä, miten hän käyttää kehoaan. Mikäli ihminen ei tule tietoiseksi kehonsa ja mielensä toiminnoista, hänen on mahdotonta muuttaa toimintaansa tai ajatteluaan. Vasta tietoisuuden kautta näistä asioista kehonkuva voi alkaa muuttua” (lainaus)
———————————————————————————————————————-
Onko kehotietoisuuden oppiminen ja lisääminen paljon aikaa vievä ja työläs projekti? Onko se tarpeellista tavalliselle klubipelaajalle, joka ei tavoittele ”kuuta taivaalta” ja on vain tarpeeksi tyytyväinen pelatessaan ihan Ok tasolla?
Onko muutosprosessi edes mahdollinen, kun pelaaja on vanhempi, on pitkään pelannut tietyllä pelityylillä, hänen liikkuvuutensa, kehonhallinta ja motoriset taitonsa ovat heikentyneet tai hän ei pysty muuttamaan joitakin toimintoja rajoitusten tai vanhojen vammojen vuoksi?
Kaikki uusi asia ei tietenkään ole helppo aloittaa ja nopea oppia. Tiedän omasta kokemuksesta, että peilin kautta itsensä katsominen ja johtaminen on aluksi hyvin vaikeaa, mutta siihen oppii ja tottuu kohtuullisen nopeasti. Ehkä vaikeinta on pystyä siirtämään oikeasta suorituksesta saatu mielikuva omaan toimintaan.
Eli kun ensin katsoo peilistä omaa suoritusta- ja sitten yrittää muuttaa sen kuvan todelliseksi ja oikeaksi suoritukseksi. Myönnän että nämä harjoitukset vaativat paljon uskoa ja motivaatiota, mutta tiedän myös sen, että näiden kautta voit saavuttaa jotain sellaista mihin et olisi ikinä uskonut pystyväsi.
Videolta näet yksinkertainen mallin itseohjaamisesta
Tunnen monia pelaajia, jotka harjoittamalla tällaista kehotietoisuutta ja ”itseoppimisen” rutiinia ovat pystyneet poistamaan swingiin tulleita virheitä ja muutoksia swingiin on pystytty tekemään nopeammalla aikataululla. He ovat kyenneet myös itse muokkaamaan ja varioimaan erilaisia lyöntejä ja lisäämään mm. lyöntien pituutta.
Katso myös Bodyswing- harjoitteet:https://www.bodyswing.fi/harjoitteet
Terveisin,
Turkka Stenlund
PGA Pro, LO, GVT
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.
Comments