top of page
proturkka

Kineettinen liikeketju opitaan somaattisten harjoitteiden ja menetelmien kautta!

Päivitetty: 9. elok.

Termi kineettinen liikeketju on epäilemättä tuttu monille golfaajille. Sen oppiminen mahdollistaa vartaloswingin oikean toiminnan. Mutta miksi sen oppiminen on niin vaikeaa? Voisiko yksittäisten ja irrallisten yksityiskohtien miettiminen ja niihin keskittynyt opetus hämärtää kehon liikkeiden ja kineettisen ketjun toiminnan oppimista?




Lähes kaikki blogini ovat saaneet inspiraationsa oppilaideni kommenteista, eikä tämä ole poikkeus.


Oppilaan kommentti: ”Kun tutustuin Bodyswingiin, tajusin ettei swingin kokonaisuuteen, kehon toimintaan liittyvää kineettistä liikeketjua opeteta kunnolla pelaajalle. Olen käynyt Green Card kurssin jälkeen oman seurani tekniikkaharjoituksissa sekä lukuisilla yksityistunneilla ja swingissä keskitytään yleensä yksittäisiin kohtiin, kuten taakseviennissä oleviin kyynärpään ja olkapäiden asentoihin, grippiin, rannekulmaan, käsivarsiin jne. Itse sitten tuskailen edelleen lyönnin tarkkuuden, osumien ja ulkoa sisään lyönnin kanssa, eli kokonaisuus ei ole hallussa.”


Mitä tarkoitetaan kineettisellä  liikeketjulla swingissä?


Kehon, kehon osien ja mailan liikkeiden järjestyminen tiettyyn rytmiin ja järjestykseen. Swingliikkeen tapauksessa tämä tarkoittaa, että jalat ja alavartalo liikkuvat ensin lyönnin suuntaan, sitten keskivartalo, hartiat ja käsivarret ja lopuksi maila.


Oikein toimivalla kineettisellä ketjulla on myös merkittävä vaikutus voimantuottoon, elastisen energian varastointiin ja vapautumiseen sekä vakauteen, tarkkuuteen ja toistettavuuteen. Tässä blogissa lähden käsittelemään näitä asioita käytetyn valmennusmenetelmän näkökulmasta





Somaattiset harjoitteet ja toimiva swingin kokonaisuus


Minulla on ollut etuoikeus tutustua oopperalaulajaan joka antaa myös laulun opetusta. Yllätyin kovasti, kun hän erään valmennuskerran aikana kertoi minulle, että sinun valmennuksessasi on paljon samankaltaista kuin on laulun opettamisessa. Ihmettelin mitähän se mahtoi olla?


Esimerkkejä laulun opetuksesta:


”Milloin selkä ojentuu, koukistuu? Kiinnitä huomio rintalastaan, miltä siellä tuntuu? Liikkuuko se hengittäessäsi? Entä solisluut ja ylimmät kylkiluut? Tarkkaile liikkeen alkua, missä se alkaa?  

Esimerkkejä vartaloswingin valmennuksesta:


Miltä tuntuu kun käännät, tai kierrät vartaloa ennen osumaa? Tunnetko keskivartalon, lantion ja vasemman hartian kiristyvän, venyvän?


Tunnetko downswingissä vartalon kiertyvän eteenpäin ja kehon vasemman puolen nopean kierron vasemmalle? Tunnetko miten oikea olkapää kiertyy voimakkaasti eteenpäin ennen osumaa?


Tunnetko mailan vapautuksen osumaan ja saattoon? Tunnetko polven suoristumisen osumassa?

Kiinnitä huomio vasemman puolen lonkkaan, missä tuntuu kun se kiertyy ylöspäin ennen osumaa? Tunnistatko pienen viiveen ja liukumisen eteenpäin ennen kehonkierron alkua? 


Tunnetko painon poistuvan takimmaiselta jalalta ennen osumaa? Keskity kiertämään oikeaa reittä ja lonkkaa kohti lyöntisuuntaa ennen osumaa. Tunnetko miten kehon kiertäminen antaa vauhtia mailalle? Puhalla ulos, tunne kuinka olkapäät laskeutuvat ja rentoudut jne.


Tällaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia valmennuksessa jossa keskitytään aistimaan kehon liikkeitä ja niiden eroja, ja miltä tuntuu kun liike menee oikein.


Jotta oppilaat voisivat oppia, on välttämätöntä, että puhumalla annettuun kielelliseen kuvaan on liitettävä esimerkki, mallisuoritus siitä, miltä suoritus ja opittava asia näyttää. Aivojen peilisolujen on aktivoiduttava voimakkaasti.


Motorinen oppiminen perustuu aina jäljittelyyn, matkimiseen, ei niinkään ohjeiden kuuntelemiseen tai tekstien lukemiseen.


Katso video:






______________________________________________________________________________


”Erityisesti kinesteettisen ja visuaalisen oppimistavan omaavat oppilaat hyötyvät somaattisista harjoitteista, mutta muunlaistenkin oppijoiden on hyvä harjoitella kehontuntemusta, vaikka se ei olisikaan ensisijainen tapa omaksua tietoa. Kinesteettinen oppija oppii uusia asioita kokeilemalla ja tunnustelemalla, oppiminen perustuu tuntohavaintoihin (Seitola ym. 2007)” 


_______________________________________________________________________________


Somaattisissa harjoitteissa ei esitellä tai opeteta tekniikan teoriaa, eikä siinä mennä liian pitkälle yksityiskohtiin tai esitetä swingiin liittyvää tutkimustietoa.

Siinä ei myöskään puututa heti oppilaan vanhoihin "virheisiin" ja puutteisiin, vaan keskitytään oikean svingin kokonaisuuden, tai isompien osakokonaisuuksien visualisointiin, sisäiseen rentoutumiseen, mielen avaamiseen ja mallista ja mielikuvista oppimiseen. 

Yritetään löytää  miten mielikuva suorituksesta voisi siirtyä ja tuntua kehossa, että mieli ja keho ovat yhteydessä toisiinsa. Harjoitellaan toki välillä vain yhtä kohtaa erikseen, mutta yritetään  aina integroida kyseinen harjoitus kokonaissuoritukseen.  Tässä siis muutamia periaatteita, joihin swingvalmennus perustuu.




Käytännön valmennuksessa käytämme lukuisia eri harjoitteita ja harjoituksia jotka sisältävät monenlaisia mentaalisia metaforia, runsaasti kädestä pitäen avustamista, oppimisen edistymisen analyysejä, videointeja  ja monia muutosprosessin edellyttämiä, oivallusta ja kehon tuntemusta  lisääviä toimintoja.




En halua kehuskella, mutta pelaajat, jotka ovat aloittaneet golfin pelaamisen aikuisina, tottuneet jo jonkin aikaa, tai pidempään pelaamaan esimerkiksi käsilyönnin tavoin, periaatteella, oppivat oikean swingtekniikan, vartaloswingin kokonaisuuden ja siihen vaadittavan liikeketjun   paljon paremmin, nopeammin ja uskaltaisin väittää, ainoastaan tämäntyyppisen valmennusmenetelmän avulla. Pelaajat pystyivät ulosmittaamaan "piilossa" ollutta potentiaaliansa.

________________________________________________________________________________


Johtopäätökset


Omien kokemusteni ja useiden oppilaideni kommenttien mukaan aiemmissa opetuksissa saadut opetusmenetelmät näyttävät keskittyvän enemmän siihen, miten ulkoiset elementit esitetään ja miten ne tehdään oikein.


Tämän seurauksena opetuksessa keskitytään yleensä aivan liikaa yksittäisten yksityiskohtien näyttämiseen, opettamiseen ja teoreettisen tiedon esittämiseen, jolloin liikkeen sisäiset tuntemukset jamielikuvien yhdistäminen jäävät helposti huomiotta, mikä vaikeuttaa ja tekee jopa mahdottomaksi oppia koko kehon toiminta ja toimiva vartaloswingin kokonaisuus.


Alla olevasta videosta kuulet asioita jotka liittyvät swingin liikeketjuun, miksi vartalontoiminta on keskiössä ja mitä tarkoitetaan syys-seuraussuhteilla swingin kokonaisuuden toiminnassa.





Terveisin,

Turkka Stenlund

PGA Pro, LO, GVT




Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.


Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.


Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.










Comments


bottom of page