Lantion kierto on ehkä kaikkein kiinnostavin ja kiehtovin aihe, kun on kyse golfswingin toiminnasta. Kun tiedustelen valmennukseen tulevilta pelaajilta heidän tavoitteistaan ja toiveistaan, valtaosa sanoo, että juuri lantion kiertämisen oppiminen oli heidän tärkein motivaationsa osallistua valmennukseen.
Lantion toiminnan merkitystä ei voi korostaa liikaa. Kun lantio toimii kunnolla, tapahtuu muitakin hyviä asioita.
Opetusmetodeilla ratkaiseva merkitys lantiontoiminnan oppimisessa
Lantiontoimintaa käsitteleviä julkaisuja ja YouTube-videoita on lukemattomia, mutta valitettavasti eräästä aiheesta keskustellaan harvoin. Mitkä menetelmät, periaatteet ja opetustavat voivat helpottaa, nopeuttaa ja auttaa aikuisina golfin pelaamisen aloittaneita, iäkkäämpiä ja pitkään ”käsilyöntiä” tehneitä oppimaan ja hallitsemaan lantiontoimintaa?
Kuten mainitsin, valmennukseen tulevien pelaajien tärkein toive ja tavoite on oppia ennen osumaa tapahtuva lantion kierto. Yleensä he ovat jo ennakkoon hyvin tietoisia siitä, että oikein toimiva lantio voi muun muassa poistaa epävarman ja monia virheitä tuottavan käsilyönnin, tehdä swingistä luonnollisemman ja keholle terveellisemmän ja antaa myös mahdollisuuden oppia vakaampi, tarkempi ja toistettavampi lajitekniikka, bodyswing- tekniikka.
Vaikka useat pelaajat olivat saaneet paljon tietoa lantion toimintaan liittyvistä asioista jo ennen valmennusta, käyneet monilla oppitunneilla, kursseilla ja eri opettajilla, mutta saamistaan tiedoista ja neuvoista huolimatta näytti siltä, että heillä oli varsin vähän todellista käytännön osaamista, omaa tuntumaa ja tietoa lantion esivirittämisestä, sen vapauttamisesta, kierron määrästä, kierron suunnista, asennoista ja ajoituksesta, eri harjoitteista puhumattakaan.
Lantiontoiminnan oppiminen vaatii monia harjoitteita, valmentajan kädestä pitäen avustusta ja videoinneista saatua välitöntä palautetta.
Vaikutti vahvasti siltä, että käytetyt opetusmenetelmät olivat olleet joko sopimattomia, ylimalkaisia tai varsinaisia opetusmetodeja ja niihin liittyviä kehittelyjä ja harjoitteita ei oltu käytetty lainkaan, tai opetus oli ollut niin epäselvää, ettei oppilas kyennyt siirtämään saatua tietoa käytäntöön. Tai sitten tätä swingin tärkeintä osa- aluetta ja hyvien asioiden mahdollistajaa ei olut opetettu käytännössä lainkaan, vaan pääpaino oli ollut käsien toiminnan opettelussa, jotta oppilas olisi edes jollakin tavalla osunut palloon.
On siis selvää, että lantiontoiminnan oppiminen vaatii erilaisempia, tai sanotaanko hieman ”järeämpiä” opetusmenetelmiä, periaatteita ja käytäntöjä kuin ne, jotka pelaajat tuntevat, joihin he ovat tottuneet, tai joita heille on opetettu erilaisilla kursseilla ja oppitunneilla. Tämä pätee erityisesti hieman vanhempiin ja kokeneempiin pelaajiin, joista useimmat ovat jo kauan sitten sopeutuneet niin sanottuun ”käsillä lyöntiin”
Vastaavasti liikunnalliset lapset, nuoret ja samankaltaista liikuntaa harrastaneet voivat oppia lantion toiminnan hyvin helposti ja nopeasti pelkästään videoita katselemalla, opettajan näyttöjä matkimalla ja joskus jopa kuuntelemalla opettajan juttuja.
Tutustu Bodyswing- valmennuksen metodiin ja käytäntöihin (video)
Harjoittelun ensisijaisena tavoitteena tulisi olla liikkuvuuden, hermotuksen, koordinaation ja motoristen taitojen parantaminen sen sijaan, että seurattaisiin liian tiheällä kammalla itse teknisen suorituksen hienouksia.
Kun lantion toimintaa on harjoiteltu monien harjoitteiden ja erilaisten valmistavien kehittelyiden kautta riittävän paljon, alkaa se parhaimmillaan toimia lähes itsenäisesti, jos vartalon esiviritys tehdään backswingissä oikein ja oikeassa järjestyksessä, ja jos vartalon vapauttaminen downswingissä tapahtuu oikeassa rytmissä.
Tämä lopputilanne on kuitenkin yleensä paljon kauempana kuin halutaan uskoa, tai annetaan ymmärtää. Haasteita voi lisätä pelaajan heikentynyt liikkuvuus, tasapainokyky, motoriikan ja koordinaation puutteellisuus, jotkin vanhat vammat, rajoitteet, tai yksinkertaisesti lantion kierron riittämätön käyttö, kuten esimerkiksi vanha tapa, käsillä lyöminen, jossa ei ole hyödynnetty lantion kiertoa.
Lantion ”herättämiseksi” sen kiertoa olisi harjoiteltava yksilöllisesti monilla erilaisilla harjoitteilla, kehittelyillä ja vähitellen edettävä itsenäiseen ”viritä ja vapauta” -liikkeeseen. Siksi harjoittelun ensisijaisena tavoitteena tulisi olla liikkuvuuden, hermotuksen, koordinaation ja motoristen taitojen parantaminen sen sijaan, että seurattaisiin liian tiheällä kammalla itse teknisen suorituksen hienouksia.
Näiden erilaisten kehittelyiden ja harjoitusten oppiminen edellyttää lähestulkoon aina, että opettaja ottaa oppilasta lantiosta, kyljistä tai jaloista kiinni ja ohjaa manuaalisesti lantion liikkeitä suorituksen aikana. Tämähän on tuttua toimintaa monissa urheilulajeissa, fysiatriassa ja kuntosalilla Personal Trainerin kanssa.
Olen joskus tehnyt kokeiluja, josko kädestä pitäen avustamisen voisi jättää kokonaan pois, selittää sanallisesti joitain ydinspeksejä, ja ainoastaan näyttää monista näyttösuunnista miten lantion tulisi mennä, mutta tulokset ovat melko vaatimattomia. Edes oman suorituksen näkeminen videolta ei juurikaan edistänyt lantionkierron oppimista. Tietenkin jossain vaiheessa käsillä avustamista voi vähentää, ja liittää rinnalla enemmän mielikuviin perustuvia menetelmiä, kuten mallisuoritusten matkimista, erilaisia kielikuvia, avainsanoja, opettajan näyttöjen jäljittelyä ja oman suorituksen videolta näkemistä.
Jos ”esivalmistelu”, erilaiset kehittelyt ja harjoitteet tehdään huolellisesti ja keskittyneesti, lantion kierto on melko helppoa. Kuten aiemmin totesin, jos lantio on kierretty, ladattu, tai viritetty oikein ja kunnolla backswingin aikana, se vapautuu itsestään downswingin aikana, joten sitä ei tarvitse ajatuksella käskyttää, tai erikseen miettiä miten se tehdään.
Terveisin,
Turkka Stenlund
PGA Pro, LO, GVT
Turkka Stenlund on golfvalmennuksen rautainen ammattilainen ja taattuja tuloksia tuovan Bodyswing-opetusmetodin kehittäjä. Hän on toiminut golfin (PGA) ammattivalmentajana yli 30 vuotta ja sitä ennen urheiluvalmentajana sekä useiden eri lajien kilpaurheilijana.
Turkka on toiminut useassa isossa golfseurassa Head Prona ja ollut mukana kehittämässä urheilulukio- sekä Golfliiton aluevalmennustoimintaa ja toiminut valmentajana muun muassa Vierumäen, Kisakallion ja Kuortaneen urheiluopistoissa.
Golfin lisäksi Turkka on toiminut liikunnanopettajana ja liikunnanohjaajana, liikuntakasvatusupseerina, kouluttajana, liikuntatuotteiden kehittäjänä sekä miekkailu-, hiihto- ja triathlonvalmentajana.
Lisää tietoa ja tarkempi CV valmentajasta
Tutustu myös harjoitevideoihin
Comentários